Pages

Friday, September 5, 2008

part 3... last




duk menaip braiile

Yang paling best kat sini adalah aku belajar menggunakan Braille...memang excited la blaja.. cam tak nak lepas dari Braille...kami siap fotostat lagi buku panduan pengajaran Braille... memang best sangat bile dapat menghafal kod2 asasnya... bley la sedia sebelum belajar yang lebih complicated. hampir setiap hari kami akan blaja menaip macam perkataan dan ayat... hehehe...thanks pada mereka2 yang mengajar aku... termasuklah students situ sendiri...


ari last : 1st time aku duduk barisan depan

Kat sini ader seorang murid yang sangat menarik, namanya Syawal. sebenarnyer die ade masalah kesihatan sejak lahir. memang majoriti murid totally blind adalah jenis congenital and heredity. Both mum n dad totally blind but Alhamdulillah murid tersebut hanya mengalami low vision... berbalik kepada Syawal tadi.. die ni dalam umur 8 tahun... banyak mulut tul.. cara cakap macam orang dewasa... die ni rupenyer duk Beserah... dari bahasa conversationnyer, aku bley agak family die memang asal Beserah... coz kiteorang Beserah ikut slang Terengganu... aku agak kat rumah, parents die slalu ajar and expose die with the environment... sebab tu la die banyak tahu tentang alam sekitar cam bunyi-bunyi... derie bau die pun bagus...





comment aku tentang kognitif kanak-kanak kat sini :

majority kanak-kanak kat sini ada masalah dalam pelajaran, mereka sedikit 'lambat' belajar... ini aku kira disebabkan kekurangan mereka dari segi penglihatan... tapi kalu ader PnP yang baik, dieorang tu bley pergi lebih jauh...yang macam tak betul sikit pun ader...sorang jer kot... aku pun naek takut dengan budak nie,,,akritu die pernah cakap, lepas skolah die nak balik umah die... kire nak fly dari asrama la.. dah la umah kat Pekan.. bahaye tul. nasek bek la esok tu die wujud lagi kat skola tue,,, cuak aku...



ni Cikgu Diyana, Insya-Allah garang berpada2


comment tentang cikgu lak :

erk..... garang siot cikgu kat sini. Bukan la niat aku nak cakap belakang, tapi bagi aku la tak patut garang macam tu skali. Mentang2 la budak-budak tu buta, tak patut la sampai nak pukul... dieorang tu tak sedar ke yg murid2 tu ader kekurangan, padahal dikalangan cikgu2 yang garang tu pun ader yang buta and rabun... suke2 ati pi pukul... kene heart attack budak2 tu kang baru tau... di sini aku memang snagat la terkejut... tak sampai ati gak la aku tengok... kalu la aku da posting kat situ, even aku cikgu baru rasenyer tak teragak2 agak aku nak menegur... member2 aku yang lain pun shock gile... kesian la aku kat dieorang... kalu budak normal pun tak patut, ni ape lagi ngan udak2 buta... tapi tak nah la plak dieorang ni nangis... tapi ati die sakit sape tau... tapi sorang cikgu buta tu memnag hebat arrr... 1st die tau ader orang tengah blaja Braille, 2nd die tau aku and Anez yang tengah blaja tue... memang betul la cikgu nie...


Disaat-saat dah nak abis PBS, memang kami rasa berat hati angat nak tinggalkan skola... rase cam nak wat praktikal kat sini nanti... Blum parting lagi da rase rindu... syok sangat ngan dieorang... kalu bley nak jumper ngan dieorang lagi... sebelum balik kami sempat la berterima kasih dan bersalaman dulu ngan die orang dan mengambil gambar bersama2... kami pulang dengan berat hatinya...


Wassalam...Miss RESOS SKIM

1 comments:

Anua said...

Duk tulis novel guna mesin Braille ke. Bila nak siap? Hi3

 
Copyright 2012 DiyanaVille. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates and Images by Wpthemescreator
Personal Blogger Templates