Pages

Sunday, March 13, 2011

Guide Runner I



Stadium Larkin

Assalamualaikum w.b.t

Buat kali pertamanya, saya telah berpeluang menjadi guide runner untuk kanak-kanak buta. Okay, ceritanya bermula begini... Pada suatu pagi, hari Isnin rasanya. Saya telah ke stor sukan untuk melihat alatan-alatan bagi pengajaran PJ pada keesokannya. Kemudian, saya berkesempatan berbual-bual sebentar bersama Cikgu Koh, iaitu salah seorang guru PJ di PES.

Kemudian, Cikgu Koh pun cakap "Hari Sabtu ni, mari la join jadiguide runner kat stadium..." Saya pun telah menerima perlawaan tersebut... tapi saya cakap juga, tak brani nak confirm..heheh..sebenranya saya tak berapa confident. Maklumlah, tak pernah buat benda nih.


Melihat murid normal berlari

Kebetulannya juga, pada hari tersebut, rakan saya mengajak saya keluar berjalan-jalan di sekitar JB. Lagi lah saya berbelah bahagi, samada nak join di stadium or tak. Tapi, saya gagahkan juga ke stadium walaupun 50/50 nak jadi guide runner. Saya telah memberitahu rakan-rakan bahawa saya akan berada di stadium sekejap sahaja dan saya tak nak jadi guide runner (rasa bersalah juga la...).

Semasa sampai di stadium dalam jam 2.10 petang, satu orang dari PES pun xder... saya, Fir, Acu n Lan duk jel lepak2 tengok budak2 len lari... saya dan Firdaus memang da bertekad tak nak lari...sungguhhh~~~ lagi plak, kami baru je menghabiskan sebiji burger dan segelas air sejuk... ditambah pula sudah setahun lebih rasanya kami tak lari... hahaha...kalau lari juga, mau2 tersembam atas trek...

Beberapa lama kemudian, krew2 PES pun tiba... Cikgu panggil Acu dan Lan... dieorang pergi, tapi kami yang perempuan ni stay dulu...hehehe...menag tekad sungguh tak nak lari... Saya juga masih menunggu signal dari Cheah untuk bersiap join die jalan-jalan...

Sementara menunggu team PES

Dalam jam 4 petang rasanya, saya nak jumpa Lan untuk ambil kunci kereta bagi mengambil bagi bekal. Saya dan Fir pun duduk lah sebentar di bench PES kat tepi trek... Saya masih menunggu call Cheah lagi time tu, punya la lame tunggu... sampaikan waktu untuk PESians lari pun tiba... Cikgu PES pon da kire saya and Fir skali sebagai guide runner... Saya pun redha la...hahahaha....

Sebenarnya, salah satu sebab kenapa saya rasa malas nak jadi guide runner kerana takut tak fit, then murid yang tarik cikgu...bukan sebaliknya...heeeee :)
Kami punya la redha dan berdebar-debar. Waktu itu, memang kecut sungguh perut ni rasanya... depan beratus-ratus orang di stadium, dan untuk kali pertamanya...


Bersama salah seorang peserta ; Zafiena

Saya juga, tak tahu macam mana teknik larian yang sebenarnya... Tapi, sebelum larian tu, saya sempat la praktis dengan Azie PES 003 yang bakal saya bawa nanti...mencari keserasian...
Saya memang tak tahu gaya Azie ni lari, dan sejauh mana kelajuan dia.. Lagi satu, gaya dan rentak hayunan tangan dia... Takutttt!!!

Dalam ketakutan tersebut, saya gagahi jua...hiiiii...ayat redha n tawakkal
Bersedia di garisan....
Mula!!!

Merenung jauh, menghilangkan debaran

Tatkala langkahan diambil.... yeahhhhh!!! Dengan semangatnya, saya meluru ke hadapan.. memberi kata semangat kepada Azie "You're leading!, come on!" saya langusung tidak mengiraukan penonton... terus mengikut rentak larian Azie...
Lalu........ Yeaaaaaaa... kami juara.... Congrats to Azie and all her couches...

Tak sangka plak kami menag sebenarnya... Yang lebih bermakna dari kemenangan ini, adalah hubungan yang terbentuk diantara saya dan Azie dan pengalaman yang saya dan Azie perolehi
:)

Semasa berjalan untuk kembali ke bench PES, saya merasa sangat kemerahan menahan semput... hehe...mujur la tak pengsan, lama kot saya tak lari... more than a year...
Kemudian, buat pertama kalinya juga... saya mengiringi murid ke pentas untuk mengambil pingat... (sebelum ni, tak pernah lagi jadi guide untuk acara sukan)

Semoga pada masa hadapan, saya masih diberi peluang ini... Amin.


0 comments:

 
Copyright 2012 DiyanaVille. Powered by Blogger
Blogger by Blogger Templates and Images by Wpthemescreator
Personal Blogger Templates